Essi Korva

 

Kierrätys- ja luonnonmateriaalien käytössä voi nähdä kulutusyhteiskunnan kritiikkiä mutta yhtä hyvin myös luontosuhteen uudelleenmäärittelyä ja materiaalien ilmaisullisten mahdollisuuksien ymmärrystä ja arvostusta.

Pohjoisesta on tullut taiteilijakuntaamme useita voimakkaita ja omaperäisiä taiteilijapersoonia. Andreas Alarieston, Kalervo Palsan, Anu Pentikin ja Reidar Särestöniemen rinnalle on hyvää vauhtia nousemassa pellolaissyntyinen kuvanveistäjä Essi Korva, joka työskentelee Kolarin Sammalvaarassa Willa Korvaksi nimeämässään vanhassa koulurakennuksessa.

Muiden Luonnonmuotoja-näyttelyn taiteilijoiden tapaan myös Essi Korva on hyvin materiaalitietoinen. Hän yhdistää veistoksissaan puuta, betonia, kipsiä ja keramiikkaa luonnonmateriaaleihin, kuten naavaan, sammaleeseen ja sormipaisukarveeseen, joita löytyy Willa Korvan pihapiiristä, sekä hiuksiin ja karvoihin, joita hän saa lahjoituksina ja eläinten normaalin karvanlähdön seurauksena. Korva korostaa, että kerätessään ja käyttäessään luonnonmateriaaleja, hän kunnioittaa eläimiä ja luontoa. Hän kokee tärkeäksi käyttää veistostensa osana myös kierrätysmateriaaleja, kuten metalliromua, vanhoja hylättyjä esineitä ja kierrätysmuovia. Kierrätys- ja luonnonmateriaalien käytössä voi nähdä kulutusyhteiskunnan kritiikkiä mutta yhtä hyvin myös luontosuhteen uudelleenmäärittelyä ja materiaalien ilmaisullisten mahdollisuuksien ymmärrystä ja arvostusta.

Essi Korvan aihepiiri koostuu pääasiassa ihmisfiguureista. Kultarannassa esiteltävät teokset ovat lapsihahmoja, jotka taiteilija on valmistanut sementistä, kipsistä, kasveista ja eläinten karvoista. Keitä ovat nämä aran oloiset, yksinäisyyteensä vajonneet lapset ja nuoret? Äiti maa -tulkintoja ne eivät voi ikänsä puolesta olla, pikemminkin Maaemon tyttäriä, luonnonhenkiä tai maahisten luota karanneita lapsia, jotka kansanperinteen mukaan maahiset ovat varastaneet ihmisiltä, ja joiden tilalle ne ovat laittaneet omat lapsensa. Kyse voi olla myös fantasiahahmoista, joihin taiteilija on saanut inspiraatiota populaarikulttuurista. Joka tapauksessa tunnevoimaiset hahmot koetaan hyvin eri tavoin. Osa teoksia tarkastelevista pitää niitä hieman pelottavina tai ahdistavina, osa taas kokee, että nämä riipaisevan katseen omaavat lapset kaipaavat apua ja seuraa, läheisyyttä ja lämpöä yksinäisyyteensä.

Korva valmistui 2004 Oulun Toppilan kuvataidepainotteisesta lukiosta, opiskeli 2005–06 Kanneljärven Opistossa Lohjalla, 2009 Universidad Politécnica de Valenciassa Espanjassa ja 2006–10 Lahden Taideinstituutissa. Hänen töitään oli ensimmäisen kerran esillä 2008 Monumentteja nykypäivälle -kaupunkitaidenäyttelyssä Lahdessa. Korvan teoksia on ollut mukana erilaisissa näyttelyissä myös Pohjoismaissa, Virossa ja Meksikossa. Hän on toiminut sekatekniikka-veistoskurssin opettajana ruotsinsuomalaisessa kansankorkeakoulussa Svefi:ssä 2016–17 ja 2019. Korva ylläpiti Willa Korvassa taiteilijaresidenssiä 2016−19. Hän kuratoi 2017 Ars Kärsämäki -näyttelyn Kärsämäellä ja yhdessä Pekka Syväniemen ja Tuomas Korkalon kanssa Oranki Konkarit -näyttelyn 2018 Willa Korvassa Kolarissa.

s. 1985
Pello

Opinnot ja palkinnot
2001–2004
Oulun Toppilan kuvataidepainot. lukio
2009
Universidad Politécnica de Valencia
2006–2010
Lahden Taideinstituutti
2005–2006
Kanneljärven Opisto

Näyttelyitä ja julkisia töitä
2008
mukana Monumentteja nykypäivälle -kaupunkitaidenäyttelyssä Lahdessa
2017
kuratoinut Ars Kärsämäki-näyttelyn Kärsämäellä
2018
kuratoinut yhdessä Pekka Syväniemen ja Tuomas Korkalon kanssa Oranki Konkarit -näyttelyn Willa Korvassa Kolarissa

Teos: Essi Korva, Metsän äänet (2019).

Teoskuva: Vesa Aaltonen
Taiteilijan kuva: Essi Korva

Taiteilijat

Essi
Korva

Lue lisää

Aaron
Heino

Lue lisää

Kirsi
Kaulanen

Lue lisää

Erkki
Kannosto

Lue lisää

Barbara
Tieaho

Lue lisää


Palaa alkuun